مطالب مرتبط:

حسینی، در پرونده املاک نجومی تبرئه شده است

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در واکنش به حاشیه های انتخاب سرپرست جدید شهرداری تهران گفت: «قوه قضاییه نتیجه پرونده املاک نجومی را اعلام نکرده است اما تا جایی که شنیده ام آقای مکارم حسینی سرپرست شهرداری در این پرونده تبرئه شده اند.» ...

لیبرمن: اجازه حضور دائم ایران در سوریه را نمی دهیم

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی سخنانی گفت که این رژیم به هر بهایی اجازه حضور دائم ایران در سوریه را نمی دهد.

باید منش و روش نجفی در مبارزه با فساد تداوم یاید

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: باید منش و روش نجفی در مبارزه با فساد تداوم یاید.

ضرورت فضای باز سیاسی برای مقابله با خطرات

داوود هرميداس باوند . استاد روابط بين الملل در روزنامه شرق نوشت: تهديدات خارجي فزاينده در ماه هاي اخير را علاوه بر اهميت واقع نگري براي مديريت آنها در دستگاه ديپلماسي، با ابزارهاي داخلي نيز می توان اداره کرد. تلاش براي تحقق کامل حكومت قانون و ايجاد فضاي مطلوب و با ...

من همی گریم به حال مملکت/آفرین بر غیرت تجار قشم!

روزنامه اطلاعات شعری از دکتر محمد شیخ الرئیس کرمانی عضو هیأت علمی دانشگاه در باره قشم منتشر کرده است

میزان موفقیت سیاست مجلس در جلسات غیرعلنی

روزنامه «اعتماد» ميزان موفقيت سياست مجلس براي افزايش تعداد جلسات غيرعلني را بررسي مي كند.

آخر هفته به چه نمایشگاهی برویم؟

نگارخانه ها، موزه ها و مراکز فرهنگی هنری تهران با برگزاری نمایشگاه هایی میزبان علاقه مندان هستند.

الویری: جهانگیری به مشکل «سپنتا» رسیدگی کند

مرتضی الویری روز پنجشنبه در چهارمین اجلاس شورای عالی استانها در محل ساختمان قدیم مجلس افزود: مردم شهر یزد در یک انتخابات آزاد به این فرد رای داده اند و وی آرای کافی برای حضور در شورای اسلامی شهر یادشده کسب کرده است اما اکنون مشکلات جدی دارد که درخواست رسیدگی این وضعیت ...

دختر اسکریپال پیشنهاد کمک روسیه را رد کرد

دختر سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس که حدود یک ماه پیش در انگلیس مسموم شده بود در اولین بیانیه رسمی خود که از سوی پلیس لندن منتشر شد، پیشنهاد ارائه کمک توسط روسیه را رد کرد. ...

پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «جمشیدیه»

فیلمبرداری فیلم سینمایی «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی به پایان رسید.

توقف نمایش فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ امروز

به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع)، فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ در سالن های سینما نمایش داده نمی شوند.

اعزام زیردریایی های بریتانیا به سمت سوریه

زیردریایی های بریتانیا به دستور ترزا می، نخست وزیر این کشور به سوی آب های مجاور سوریه حرکت کردند تا در صورت صدور فرمان آتش، مواضع ارتش سوریه را با موشک هدف قرار دهند. ...

«روتوش» بهترین فیلم جشنواره بوداپست شد

فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه بینâالملل جشنواره ای در شهر بوداپست مجارستان را دریافت کرد.

«بهتاش» پایتخت 5:مردم جای سلام به من می گویند «اَی خِدا»/ حکم پیاز وسط سیر ترشی را داشتم

بهرام افشاری گفت: خوشبختانه حسابی تکیه کلام «اَی خِدا» هم جا افتاد و امروز مردم من را که می بینند به جای سلام می گویند اَی خِدا.

کشف پنج محموله جدید قاچاق انسان

ماموران گمرک طی پنج عملیات جداگانه موفق به کشف ۱۷ نفر قاچاق انسان شدند و به همین ترتیب تعداد کشف قاچاق انسان توسط ماموران گمرک به ۴۳ نفر در سال ۹۷ رسید. ...

توقف نمایش فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ امروز

توقف نمایش فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ امروز

به گزارش جهان نیوز، به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) فیلم های کمدی که هم اینک بر پرده سینماها هستند، از صبح امروز تا ساعت ۱۷ امکان نمایش ندارند.  بنابراین گزارش، از ساعت ۱۷ فیلم های «مصادره»، «خرگیوش» و «لونه زنبور» به اکران خود ادامه می دهند. منبع:فا ...

۵۴ اثر تاریخی کشور در لیست موقت ثبت جهانی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از افزایش 35 درصدی میزان بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و موزه ها در نوروز 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. ...

روحانی به الهام علی اف تبریک گفت

رئیس جمهور طی پیامی انتخاب مجدد الهام علیف به عنوان رئیس جمهوری آذربایجان را تبریک گفت.

از واکنش اینستاگرامی سردار سیلمانی به تهدید آمریکا تا اقدام عجیب مرد ثروتمند/ پربازدیدهای ۲۳ فروردین

در روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، واکنش اینستاگرامی سردار سلیمانی به تهدید حمله نظامی آمریکا به سوریه، اخبار بازار ارز و البته عقب نشینی توییتری ترامپ از تصمیم حمله به سوریه در میان اخبار پربازدید بودند. ...

جزئیات تعقیب و گریز خودروی سمند در نیاوران

سرکلانتر یکم پلیس پیشگیری پایتخت درباره تعقیب و گریز یک دستگاه سمند در نیاوران تهران و تخریب 5 دستگاه خودروی عبوری سخن گفت.

پاداش و مجازات الهی واقعی است ؟

کیفر و عذاب الهی واقعیت دارد؟

اخبار جهان گزارش آیت الله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر ذیل آیات 53 تا 56 آیا جان الهی مجازات برای عاملان اشاره کرده است که متن نمی توانید ؟ یگانگی خدا بشر اسلامی se "و به حق است و آنچه مرده است و هر چند و حق ما ممکن است حتی * * * * لو به معنی نفس ظلمت ما رایگان بازخرید گرفته و زندانی پشیمان است شاهد عذاب و تغییر اصول مانند * تنها یک خدا پدر Fi و تعداد که فقط یک خدا وجود دارد که قرآن یک کتاب حقیقت اما یک مسیر مانند * جان است و پشت از خدا بپرسید "(وعده عذاب خدا) ، او می گوید: "نه آقا بخش و.... قطعا حق است و شما نمی توانید از آن جلوگیرى کنید»! و هر کس که ستم کرده، اگر تمامى آنچه روى زمین است در اختیار داشته باشد، (همه را از هول عذاب،) براى نجات خویش مى دهد! و هنگامى که عذاب را ببینند، (پشیمان مى شوند، اما) پشیمانى خود را کتمان مى کنند (مبادا رسواتر شوند)! و در میان آنها، به عدالت داورى مى شود، و ستمى بر آنها نخواهد شد! آگاه باشید آنچه در آسمان ها و زمین است، از آنِ خداست! آگاه باشید وعده خدا حق است، ولى بیشتر آنها نمى دانند. اوست که زنده مى کند و مى میراند، و به سوى او بازگردانده مى شوید». (یونس/ 53 تا 56) در مجازات الهى تردید نکنید در آیات گذشته، سخن از کیفر، مجازات و عذاب مجرمان در این جهان و جهان دیگر بود، آیات مورد بحث نیز، این موضوع را دنبال مى کند. نخست مى فرماید: «مجرمان و مشرکان از روى تعجب و استفهام از تو سؤال مى کنند: آیا این وعده مجازات الهى در این جهان و جهان دیگر حق است»؟ (وَ یَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌّ هُوَ). «حقّ» در اینجا در مقابل «باطل» نیست، بلکه منظور این است: آیا این مجازات و کیفر واقعیت دارد و تحقق مى یابد؟ زیرا «حق» و «تحقق» هر دو از یک ماده اند، البته حق در مقابل باطل، اگر به معنى وسیع کلمه تفسیر شود، شامل هر واقعیت موجود مى گردد، و نقطه مقابل آن معدوم و باطل است. در برابر این سؤال، خداوند به پیامبرش دستور مى دهد: با تأکید هر چه بیشتر «بگو: آرى، به پروردگارم سوگند! این یک واقعیت است و هیچ شک و تردیدى در آن نیست» (قُلْ إی وَ رَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ). و اگر فکر مى کنید، مى توانید از چنگال مجازات الهى فرار کنید، اشتباه بزرگى کرده اید، زیرا «هرگز شما نمى توانید از آن جلوگیرى کنید، و او را با قدرت خود ناتوان سازید» (وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزینَ). در واقع این جمله با جمله فوق، از قبیل بیان مقتضى و مانع است، در جمله اوّل مى گوید: مجازات مجرمان یک واقعیت است. و در جمله دوم اضافه مى کند: هیچ قدرتى نمى تواند جلو آن را بگیرد، درست مانند آیات 7 و 8 سوره «طور» که مى فرماید: إِنَّ عَذابَ رَبِّکَ لَواقِعٌ * ما لَهُ مِنْ دافِع: «عذاب پروردگارت واقع شدنى است * و هیچ چیز نمى تواند مانع آن شود». تأکیدهایى که در آیه به چشم مى خورد قابل توجه است: از یکسو «سوگند». و از سوى دیگر کلمه «انّ» و «لام تأکید». و از سوى سوم جمله «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزینَ»، همه اینها تأکید مى کند که: به هنگام ارتکاب جرم هاى سنگین، مجازات الهى حتمى است و تخطّى ناپذیر! سختی های عذاب الهی/ ستمکاران مالک تمام ثروت های زمین هم توان رهایی از عذاب را ندارند در آیه بعد، روى عظمت این مجازات، مخصوصاً در قیامت تکیه کرده مى فرماید: آن چنان عذاب الهى وحشتناک و هول انگیز است که، «اگر هر یک از ستمکاران مالک تمام ثروت هاى روى زمین باشند، حاضرند همه آن را بدهند تا از این کیفر سخت رهایى یابند» (وَ لَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْس ظَلَمَتْ ما فِی الأَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ). آنها حاضرند، بزرگ ترین رشوه اى را که مى توان تصور کرد، براى رهایى از چنگال عذاب الهى بدهند، اما کسى از آنها نمى پذیرد، تا سر سوزنى از مجازاتشان بکاهد. بعضى از این مجازات ها مادّى و برخى جنبه معنوى دارد، لذا مى فرماید: «آنها با مشاهده عذاب الهى پشیمان مى شوند، ولى فایده ندارد و برخی از اظهار ندامت، که مایه رسوایى بیشتر در برابر رقیبان مجرم یا پیروانشان مى شود، خوددارى مى کنند» (وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمّا رَأَوُا الْعَذابَ). آیا خداوند در برابر ستمکاران هم با عدالت برخورد می کند؟ پس از آن، تأکید مى کند: «با همه این احوال، در میان آنها به عدالت داورى مى شود، و ظلم و ستمى درباره آنان نخواهد شد» (وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لایُظْلَمُونَ). این جمله تأکیدى است بر روش قرآن در همه جا، در زمینه مجازات و عدالت، زیرا تأکیدهاى آیه گذشته در زمینه مجازات، ممکن است این توهّم را براى افراد غافل به وجود آورد که: مسأله انتقام جویى در کار است، لذا قرآن نخست مى گوید: داورى میان آنها با عدالت مى شود، و باز تأکید مى کند که: ظلم و ستمى بر آنها نخواهد رفت. سپس براى این که مردم این وعده ها و تهدیدهاى الهى را به شوخى نگیرند، و فکر نکنند خداوند از انجام اینها عاجز است، اضافه مى کند: «آگاه باشید! آنچه در آسمان ها و زمین است از آنِ خدا است» (أَلا إِنَّ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ). مالکیت و حکومت او تمام جهان هستى را فرا گرفته، و هیچ کس نمى تواند از کشور او بیرون رود و یا او را از مجازات باز دارد. و به عنوان هشدار اعلام مى کند: «آگاه باشید! وعده خداوند در مورد مجازات مجرمان حق است، هر چند بسیارى از مردم که ناآگاهى، سایه شوم بر روانشان افکنده این حقیقت را نمى دانند» (أَلا إِنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لایَعْلَمُونَ). در آخرین آیه مورد بحث نیز، تأکید مجددى روى همین مسأله حیاتى است مى گوید: «خداوند است که زنده مى کند، و او است که مى میراند» (هُوَ یُحْیی وَ یُمیتُ). بنابراین، هم توانایی بر مرگ و میراندن بندگان دارد، و هم زنده کردن آنها براى دادگاه «رستاخیز». «و سرانجام همه شما به سوى او باز مى گردید» (وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). و پاداش همه اعمال خویش را در آنجا خواهید یافت. منبع:فارس